کد مطلب:149842 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:219

وصف امام حسین از زبان بانویی از بنی هاشم
بانویی از بنی هاشم در خانه ی یزید بود. منظره ی سر مطهر امام حسین را كه دید سخت و با صدای بلند بر آن حضرت سوگواری كرد و ندا در داد: یا حبیباه، یا سید اهل بیتاه، یابن محمداه، یاربیع الارامل و الیتامی، یا قتیل اولاد الادعیاء؛ ای محبوب دلها، ای آقا و بزرگ اهل بیت و خاندانت، ای فرزند محمد، صلی الله علیه و آله و سلم، ای دلنواز بیوه زنان و یتیمان، ای كشته ی اولاد زنازادگان.

راوی گفت: هر كس كه ناله و ندبه ی این بانوی هاشمی نسب را شنید، به گریه درآمد. [1] .

در این عبارت، آن بانوی باجلالت كه از اقربای امام حسین بود، حضرت را با اوصافی ستوده است:

1 - ای محبوب دلها، یا، ای محبوب همه ی فامیل، یا ای محبوب خویش و بیگانه؛ این جمله حاكی از محبوبیت ویژه امام حسین در نزد عموم طبقات مسلمین، بخصوص در نزد بنی هاشم است و اینكه آن بزرگوار در نظر مردم جایگاهی بس رفیع، مقامی بسیار عالی و بلند داشته كه نظر انداز جامعه بوده است.

2 - ای سید و آقای اهل بیت؛ این جمله حاكی از آن است كه موضع


امام حسین در میان اهل بیت و خاندان بنی هاشم موضعی بسیار بالا و ارجمند بوده و احترام خاصی در میان افراد فامیل داشته است.

3 - ای فرزند محمد؛ و راستی چه افتخاری بالاتر از این كه حسین فرزند محمد، صلی الله علیه و آله و سلم، باشد.

4 - ای نوازشگر بیوه زنان و یتیمان؛ این عبارت حاكی از آن است كه زنان شوهر از دست داده و كودكان یتیم، در پرتو وجود امام حسین، روزگاری با نشاط، با رونق و باطراوتی داشتند كه درد فقدان شوهر و بی پدری را احساس نمی كردند.

5 - ای كشته ی فرزندان زنازادگان؛ آری؛ چه كسانی اقدام به كشتن حسین، علیه السلام، و ریختن خون پاك او كردند؟ كسانی كه از پدران پاك و محیط خانوادگی سالم برخوردار نبودند.



[1] ابن طاوس، علي؛ لهوف، ص 159 - 160.